WYWIAD: Bob Cedro & Jeorge Tripp
Carbon Copy Analog Delay jest jednym z najlepiej sprzedająch się efektów gitarowych na świecie. 3 listopada 2015Efekt Carbon Copy Analog Delay od czasu jego premiery w 2008 roku jest jednym z najlepiej sprzedająch się efektów gitarowych na świecie. Sławę przyniosło mu charakterystyczne, w pełni analogowe brzmienie, łatwość obsługi oraz długi czas efektu delay.
Poniżej prezentujemy wywiad jego twórcami - Bob’em Cedro oraz twórcą firmy Way Huge Jeorge Tripp’sem.
Jak tak naprawdę powstał Carbon Copy?
Jeorge: Kiedy zacząłem pracować w Dunlop MXR pierwszą rzeczą, którą chciałem wykonać był efekt typu delay, którego nie było w ofercie od bardzo dawna – wpłynęły na to także liczne prośby muzyków z całego świata. W końcu usiadłem i postanowiłem zrobić listę rzeczy, które efekt powinien posiadać: całkowicie analogowy tor sygnału, 600ms opóźnienia, modulację oraz wykonanie w małej obudowie typu Phase-90 z możliwością zasilania bateryjnego.
Bob: Przypadkowo posiadałem już projekt takiego efektu – był to jeden z moich pierwszych projektów w firmie Dunlop, który otarł się o produkcję już w roku 1997. Niestety układ scalony BBD IC nagle przestał być produkowany więc byliśmy skazani odwołać produkcję. Konwersacje na temat nowej kostki MXR zazwyczaj kończyły się na słowach „Było by świetnie jeżeli...”. Po krótkim czasie okazało się, że niedostępny układ scalony jest znów dostępny – można było wrócić do prac.
Czy schemat istniejącego Carbon Copy jest inspirowany dawnymi projektami?
Bob: Układ Carbon Copy jest całkowicie nowy. Był on zbiorem mojego doświadczenia z budowania efektów delay oraz personalnych preferencji. Pierwszym efektem typu delay był BOSS DM2, którego używałem praktycznie do wszystkiego – gitary, wokali a także... perkusji.
W późniejszym czasie pracowałem jako inżynier w SR&D – firmie, która stworzyła linię produktów Rockman – dziś w posiadaniu Dunlop. Używałem efektu Rockman Analog Delay, który dostarczał ciepłego, analogowego brzmienia – lecz z jednym problemem. Był on zbudowany w dużej, rackowej obudowie z kablem zasilającym AC. W firmie MXR zdecydowałem, że kontrolki Regeneration, Mix oraz Delay są wszystkim tym, co w dobrym efekcie delay jest niezbędne i mnie zadowala. Skoncentrowałem się na ułożeniu wszystkiego w obudowę wielkością nawiązującą do Phase-90...
Jak wyglądała wasza współpraca?
Jeorge: Ja zająłem się graficzną stroną efektu ze wszystkimi zaleceniami Bob’a, ale także dodałem przycisk Mod (modulation), którego zadaniem była symulacja zniekształceń wprowadzanych przez taśmę w pogłosach taśmowych. Bob złożył nasze pomysły w całość i finalnie powstało coś niesamowitego.
Dlaczego schemat kontrolek jest taki, a nie inny?
Bob: Chcieliśmy zachować prosty schemat trzech kontrolek. Przełączniki efektu modulaion umieściliśmy w środku – styl „ustaw ulubione brzmienie i zapomnij”.
Jak przełącznik Mod symuluje starzejącą się taśmę?
Bob: Jego włączenie powoduje nałożenie lekkiego efektu pitch shift na sygnał. Wbudowane kontrolki fabrycznie ustawione są tak, aby najlepiej tworzyć ten efekt, lecz mogą być zmienione dla tworzenia bardziej intensywnych brzmień.
Jeorge: Efekt Modulation jest bardzo ważnym aspektem tej kostki – dodaje pełni oraz sprawia, że powtórzenia brzmią potężniej. W czasie premiery Carbon Copy tylko kilka efektów posiadało tą funkcję.
Dlaczego – waszym zdaniem ciągle utrzymuje się na miejscu najlepiej sprzedającego?
Jeorge: Na rynku była pewna dziura – gitarzyści potrzebowali dobrego brzmienia, łatwości obsługi, wytrzymałości oraz doskonałej ceny. Carbon Copy idealnie się w nią wpasowuje.
Co stało za stworzeniem wersji Bright?
Jeorge: Carbon Copy znany jest ze swojego ciepłego, ciemnego brzmienia. Posiada ono wielu zwolenników, lecz istnieją też ci, który chcieli usłyszeć jak brzmiałby z większą ilością „górki”. Bright jest wynikiem prac z Aaron’em Millerem oraz załogą Pro Guitar Shop.
Jak bardzo Carbon Copy Bright różni się od jego podstawowej wersji?
Jeorge: Bright funkcjonuje tak samo jak jego standardowa wersja, ale posiada kilka drobnych zmian schematu. Jako, że wyższe częstotliwości są wyraźniejsze, powtórzenia są bardziej zdefiniowane oraz modulacja mieni się bardziej w spektrum brzmienia. Jest to idealny kontrast dla wersji pierwotnej.
Bob: Jeżeli lubisz tworzyć różnorakie brzmienia, efekty serii Carbon Copy powinny definitywnie znaleźć miejsce w twoim pedalboardzie.







