TEST: Gibson SJ200 Standard
"King of the Flat-tops" Autor: Robert Słucki • 8 lipca 2019

Firma Gibson istnieje od ponad 120 lat i jej historia nadal jest kontynuowana. Legendarne kształty gitar jak Les Paul, SG, Firebird, ES-335, Flying V, Explorer, L5, Super Jumbo to dorobek, który jest wartością do pozazdroszczenia. Wiele modeli zostaje „odświeżonych”, m.in. gitara akustyczna Gibson SJ-200.
Wszystko zaczęło się w 1937 roku. Firma „Gibson Mandolin-Guitar Mfg. Co, Ltd.” wraz z muzykiem stylu counrty Ray'em Withley'em tworzy model gitary odpowiedni do jego wymagań. Zalecenia muzyka dotyczą kilku aspektów: płaskiej przedniej płyty rezonansowej, zwiększonej głośności, potężnego basu i wąskiej podstrunnicy w stylu modelu Gibsona L5. Kierując się tymi wytycznymi firma wyprodukowała prototyp dużej, 17-calowej palisandrowej gitary ze świerkowym flat-top'em. Podstrunnica z modelu L5 została wykonana z perłowymi zdobieniami, mostek w stylu bawolego rogu (zwany też wąsami) także ze zdobieniami perłowymi i dopasowanym regulowanym siodełkiem do strun. Binding, rozeta, a nawet lamówka maskownicy na przedniej płycie zrobione z masy perłowej. Po prostu przepych i do tego jeszcze hardware w kolorze złotym.
Zobacz test video Gibson SJ200:
Instrument wstępnie nazwany został jako Super Jumbo, a ostatecznie SJ-200. Ten ekstrawagancki model wkrótce zawładnął wyobraźnią muzyków country. Artyści tacy jak Gene Autry i Tex Ritter stają się kolejnymi endorserami Gibsona i wprowadzają tę markę na salony. Do dziś lista nazwisk jest długa, m.in. Reverend Gary Davis, Bob Dylan, Brian Jones (The Rolling Stones), Pete Townshend (The Who) i dalej Chet Atkins, Jeff Beck, George Benson, Al Di Meola, Eric Clapton, George Harrison, Elvis Presley i wielu, wielu innych.
Dziedzictwo jednej z najsłynniejszej gitary akustycznej na świecie jest kontynuowane. Miałem okazję „zmierzyć się” z tym „olbrzymem” SJ-200 osobiście. Wiedząc w jak wielu filmach zagrała, jak wiele nazwisk po nią sięgnęło, grałem i słuchałem. Drzewo wysezonowane przez wiele lat, zestrojone ze sobą w każdej, nawet najmniejszej części gra ciepłym i mocnym brzmieniem. Takie było pierwotne założenie i tego „Gibson Guitar Corporation” jest kontynuatorem do dziś.
Testowany model był wyprodukowany w 2019 roku i od pierwszego dźwięku wywarł na mnie duże wrażenie. Zastanawia mnie jak mocno różni się on od już rozegranego SJ-200, na przykład takiego z 1952 roku z Country Music Hall of Fame and Museum w Nashville. To jeszcze przede mną i nie omieszkam się tym podzielić jak będę miał okazję. A was zapraszam do obejrzenia i wysłuchania testu.
Specyfikacja techniczna:
- Korpus typu Jumbo
- Lity top ze świerku Sitka
- Ożebrowanie Scalloped X-bracing
- Klonowy tył, boki i gryf
- Podstrunnica i mostek z palisandru
- Znaczniki z masy perłowej
- Wielożyłkowy binding
- 20 progów
- Skala 647.7 mm (25.5")
- Siodełko Tusq o szerokości 43.82 mm (1.73")
- Klucze: Grover Rotomatic
- Elektronika L.R. Baggs Anthem System
- Pozłacany osprzęt
- Kolor Vintage Sunburst